Båtriksdag 2023

2023-03-30
Den 25 och 26 mars hölls Båtriksdag med Västerbottens Båtförbund som värd.

Västerbottens Båtförbund stod värd för Svenska Båtunionens Båtriksdag (årsmöte)!

Båtriksdag i Skellefteå. Svenska Båtunionen, en av världens största fritidsbåtsorganisationer, samlades på Medlefors i helgen för att genomföra organisationens Båtriksdagen.

Värd för årets Båtriksdag var Västerbottens Båtförbund (VBF) som består av 21 båtklubbar inom Västerbottens län. Hans Öhlund, ordförande i VBF, ansvarade för programmet för Båtriksdagen, som pågick 25 och 26 mars.

Helena Rehnström, Skellefteå kommuns marknadschef, höll på lördagsförmiddagen föredraget “Från gårdagens till framtidens Skellefteå” för de dryga 80 delegaterna.

Efter det bjöds det på två timmars rundtur i Skellefteå med guidning av Stina Rehnström och Hans Öhlund. Och vad passade bättre än att visa staden från Skellefteå AIKs spelarbuss?! (Turen gick från Medlefors via Lejonströmsbron, Landskyrkan och Bonnstaden för att sedermera passera blivande Karlgårdsbron förbi kommunhuset och vidare ut till Campus. Färden fortsatte mot Lasarettet, förbi Skellefteå Kraft Arena upp till Vikberget för en vy över vår vackra stad. Och med tanke på vilken organisation man guidade runt, styrde man ner mot Skelleftehamn för att bevista Boliden och andra industrier, på vägen dit passerade man Northvolt. Återresan gick via flera av stadens sevärdheter, däribland Sara Kulturhus.)

Kommunalrådet Lorens Burman gästade Båtriksdagen efter lunch och hälsade alla välkomna till Skellefteå strax innan Båtriksdagens öppnande.

Båtriksdagen behandlade sedvanliga frågor som verksamhetsberättelse, bokslut och ansvarsfrihet. Det beslutades också om verksamhetsplan, budget och avgifter för år 2024 samt val till styrelse och andra uppdrag.

Under Båtriksdagen delades det ut olika förtjänsttecken, mottagarna var Lasse Karlsson, Skattmästare Unionsstyrelsen, Anders Hansson, Vänern Väst Dalslands Kanals BF, Bo Wernlund, Ledamot Unionsstyrelsen, Carl Rönnow, Sakkunnig i Miljöfrågor kansliet, Per Edberg, ledamot Unionsstyrelsen, Lars-Göran Kring, Ordf. Värmlands Båtförbund.

Under och efter middagen bjöd det på underhållning av Bröderna Henrys och Trubaduren Tomas Lidström.

På söndagen efter Båtriksdagens avslut hölls Workshop med frågor gällande säkerhet i svenskt båtliv.